صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

یکشنبه ۱ دلو ۱۳۹۶

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

سال سه‌بعدي سينماي اروپا

سال سه‌بعدي سينماي اروپا

محصولات سه‌بعدي دنياي سينما، موقعيت خود را در بازار اروپا تثبيت كرده‌اند. تحليل‌هاي ارائه شده سينمايي گویای این نکته‌اند كه فيلم‌هاي سه‌بعدي در سال‌ جديد ميلادي در مقايسه با سال 2010، رشد و افزايش چشمگيري داشته‌اند. فيلم كميك‌استريپي و ابرقهرمانانه «گرين لانترن» تا امروز جديدترين و آخرين فيلمي است كه نسخه سه‌بعدي آن با واكنش گرم تماشاگران اروپايي روبه‌رو شده است.

توزيع‌كنندگان محصولات سينمايي در اروپا، يك برگ برنده خوب پيدا كرده‌اند: نمايش نسخه‌هاي سه‌بعدي محصولات سينمايي براي رونق بيشتر جدول گيشه نمايش، اما خوشحالي توزيع‌كنندگان سينمايي در اروپا به معني خوشحالي و نشاط تهيه‌كنندگان سينمايي در اين قاره نيست. درست است كه فيلم‌هاي سه‌بعدي به بازار سينماها رونق بخشيده‌اند و گيشه نمايش فيلم‌ها لبريز از تماشاگران مشتاقي است كه مي‌خواهند بليت فيلم‌هاي سه‌بعدي را بخرند؛ اما واقعيت اين است كه فيلم‌هاي سه‌بعدي عموما محصولات پرسروصدا و پرهزينه هاليوودي هستند.

اين فيلم‌ها در طول 2 سال گذشته با موفقيت‌هاي مالي خود به صورت رقيبي جدي و خطرناك براي محصولات بومي اروپايي در‌آمد‌ه‌اند و باعث افت فروش فيلم‌هاي اروپايي در جدول گيشه نمايش سينماهاي كشورهاي اين قاره شده‌اند. حتي در برخي كشورهاي اروپايي، فروش محصولات داخلي به حداقل و پايين‌ترين حد خود رسيده است. تحليلگران اقتصادي سينما مي‌گويند مشابه چنين وضعيتي در 5 سال اخير وجود نداشته است و فيلم‌هاي اروپايي چند سال قبل در جدول گيشه نمايش، وضعيت بهتر و مناسب‌تري داشته‌اند.

فروش محصولات سينمايي سال 2010 در كل قاره اروپا به حدود 5/6 ميليارد يورو (حدود 5/9 ميليارد دالر)‌ رسيد. اين رقم يك افزايش رشد سالانه 5 درصدي را نشان مي‌دهد؛ رقمي كه از سوي مسوولان رسمي هم تاييد شده است. در سال 2009 نمايش نسخه‌هاي سه‌بعدي محصولات سينمايي باعث رشد فروش فيلم‌ها شد، اما اين رشد نتوانست بسيار خوب باشد كه به رقم فروش فيلم‌ها در سال 2010 برسد.

با اين حال، فيلم‌هايي مثل «آواتار» و انيميشن كامپيوتري «داستان اسباب‌بازي 3» كمك كردند تا جدول گيشه نمايش از سال 2004 تا امروز، لقب دومين سال فروش فيلم‌ها را به خود اختصاص دهد. كشوري مثل انگلستان 24 درصد فروش كلي سالانه خود را مديون نسخه‌هاي سه‌بعدي فيلم‌هاي سينمايي است. پس از آن كشورهاي روسيه، فرانسه و آلمان با 20، 16 و 17 درصد در رديف‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

در يك نگاه كلي مي‌توان گفت 2010، سال تلفيق موفقيت‌آميز فيلم‌هاي سه‌بعدي و دوبعدي با يكديگر بوده است. در تمام كشورهاي قاره اروپا اشتياق براي تماشاي فيلم‌هاي سه‌بعدي افزايش يافته، در شرايطي كه قيمت بليت اين نوع فيلم‌ها دست‌كم يك‌سوم گران‌تر از فيلم‌هاي دوبعدي است. در اين ميان استقبال كشورهاي اروپاي غربي از فيلم‌هاي سه‌بعدي بيشتر از كشورهاي اروپاي شرقي بوده است؛ اما اهل فن مي‌گويند كشورهاي اين بخش اروپا هم خيلي زود به جمع تماشاگران محصولات سه‌بعدي خواهند پيوست. رونق بازار فروش فيلم‌ها در كشورهايي مثل روسيه، بوسني و هرزگوين، روماني، بلغارستان و جمهوري چك به واسطه رواج سينماي ديجيتالي بوده است.

سالن‌هاي ديجيتالي در مقايسه با سالن‌هاي نمايش سنتي، ارزان‌تر هستند. تعداد سالن‌هاي نمايش ديجيتالي روسيه از 351 سالن در سال 2009 به 941 سالن در سال 2010 رسيده است. جمهوري چك هم قرار است 83 سالن جديد به مجموع 113 سالن ديجيتالي خود بيفزايد. از روماني هم خبر مي‌رسد كه 117 سالن ديجيتالي اين كشور به 324 سالن تبديل شده است.

فيلم علمي ـ تخيلي آواتار، سال گذشته ميلادي فيلم غالب جدول گيشه نمايش سينماهاي قاره اروپا بود. 43 ميليون بليت اين فيلم در سالن سينماهاي قاره اروپا فروخته شد. بخش اول «هري‌پاتر و هداياي مرگ» (با 31 ميليون بليت)‌ و «داستان اسباب‌بازي 3» (با 30 ميليون بليت)‌ در نوبت‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. موفقيت اين فيلم‌ها شانس محصولات بومي قاره را در جدول گيشه نمايش كم كرد.

در حقيقت از ميان 20 فيلم موفق سالن‌هاي نمايش سينماهاي قاره اروپا در سال 2010، 10 فيلم به محصولات سه‌بعدي هاليوود اختصاص دارد. اين نكته، منتقدان و دست‌اندركاران سينماي اروپا را به واكنش واداشته است. آنها مي‌پرسند سهم سينماي ملي در جدول گيشه نمايش چقدر است و كجاست. توزيع‌كنندگان سينمايي مي‌گويند انتخاب‌كننده اصلي در اين ارتباط تماشاگران اروپايي هستند و آنها تصميم مي‌گيرند به ديدن كدام فيلم‌‌ها بروند يا نروند. به استثناي «هري‌ پاتر» و «رابين ‌هود» كه با مشاركت مالي انگلستان و يكي دو كشور اروپايي ديگر توليد شدند، هيچ فيلم اروپايي‌اي نتوانست وارد فهرست 20 فيلم پرفروش سال 2010 سينماهاي اروپا شود.

موفق‌ترين فيلم‌هاي سينماي اروپا «دروغ‌هاي كوچك سفيد» محصول فرانسه و «رزيدنت ايول: پس از زندگي» محصول مشترك آلمان، كانادا و آمريكا ـ كه البته انگليسي زبان بود و نه آلماني ـ توانستند بين 5 تا 5/5 ميليون بيننده اروپايي را جذب كنند.
سهم كلي فروش فيلم‌هاي اروپايي سال 2008 در سطح قاره اروپا 28 درصد بود. اين رقم در سال‌هاي 2009 و 2010 به 27 و 25 درصد كاهش يافت. با اين حال روند توليد فيلم در بين كشورهاي اروپايي افزايش يافته است.
در سال گذشته تعداد 1203 فيلم سينمايي در اروپا توليد شدكه 19 فيلم بيشتر از سال 2009 بود. يك تحقيق سينمايي مي‌گويد توليد فيلم‌هاي مستند بيشتر از گذشته مورد توجه فيلمسازان قرار گرفته و تهيه‌كنندگان اروپايي توليد اين نوع فيلم‌ها را در دستور كار خود قرار داده‌اند. فرانسه باتوليد 203 فيلم بلند سينمايي، همچنان مقام اول توليد را در ميان كشورهاي اروپايي دارد. پس از آن اسپانيا با توليد 186 فيلم در رتبه دوم قرار مي‌گيرد. (ترجمه: كيكاووس زياري)