صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

سه شنبه ۳ دلو ۱۳۹۶

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

«دشمن مردم» روی صحنه تئاتر در کابل

«دشمن مردم» روی صحنه تئاتر در کابل

تکامل بشری و پیشرفت ساینس هر چند آسایش را فراهم می‌کند ولی زندگی فردی و مسؤلیت اجتماعی را پیچیده می سازد. بین افکار فاصله ایجاد می گردد و برای انسجام افکار مشابه و بسیج شدن در برابر افکار دیگران، مردم به سیاست رو می آورند.

داستان نمایشنامه تئاتری «دشمن مردم» تهدید علیه بهداشت اهالی شهر را حکایت می‌کند. این نمایشنامه را هینریک ایبسن Henrik Ibsen در سده نوزدهم برای تماشاگران ناروی نوشت و تلاش ورزید تا مردم را متوجه حقوق و مسؤلیت های مدنی شان کند.

این نمایش نبرد مردی را نشان می‌دهد که در مبارزۀ خود رفته رفته به انزوا می‌رود و در مقابل فساد اداری که در آن نماینده های مردم، دولت و رسانه های آزاد همه دخیل هستند، ایستادگی می‌کند.

هارون نوری کارگردان جوان افغان که هنر تئاتر را در دانشگاه کالیفرونیا آموخته توانسته موضوع نمایش را با مشکلات روز افزون وضعیت زندگی در شهر کابل پایتخت افغانستان ربط دهد. آقای نوری که در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه کابل کارگردانی تدریس می کند با گروهی از دانشجویان تئاتر این دانشگاه و حمایت مالی سفارت ناروی «دشمن مردم» را در تالار دانشکده هنر به نمایش گذاشت.

در جمع بزرگی از تماشگران که تالار را با ظرفیت نهایی آن پر کرده بودند عده ای از فرهنگیان خارجی و داخلی در کنار دانشجویان حضور داشتند.هر چند نمایش آثار خارجی در تئاتر افغانستان پیشینه طولانی دارد ولی نمایشی از ایبسن را کسی به یاد ندارد که روی صحنه تئاتر در افغانستان اجرا شده باشد.

در حالی‌که ایبسن روی تئاتر مدرن و تمدن جامعه اروپا تأثیر چشمگیری داشته از جمله وقتی کرکتر بنام نورا در اخیر نمایش «خانه یک عروسک» در را به شدت می بندد و از صحنه بیرون می شود در اصل نهضت دادخواهی زنان را در اروپا بیدار می کند.

نخستین آثار ایبسن سبک قدیمی دارد ولی ذریعه نمایش بنام «پیتر گینت» تئاتر کهن را با سبک جدید درامه نویسی با ظرافت ماهرانه وصل می کند و نخست خودش از آن پل رد می شود.

در سمت نمایشنامه نویس مدرن، ایبسن به مسایل مدنی و اخلاقی می پردازد. روان کرکتر هایش را می کاود، حقوق فردی را به بحث می کشاند و به نحوی بیننده را از تاریکی عصر به بیرون سوق می کند.

هر چند «دشمن مردم» از مشهورترین آثار ایبسن به شمار نمی رود. ولی موضوع نمایش با شرایط فعلی که در افغانستان حکمفرماست مشابه اند. مخصوصا آنجا که یک تن از بازیگران با لباس سنتی «چپن کلاه قره قل « که نماد از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان است به روی صحنه می آید.

کاستی هایی که در این نمایش به نظر آمد ناشی از محدودیت زمان برای آمادگی اجرا بود. ظاهر بازیگران، نیاز به تمرین بیشتر داشتند و نور هم در بعضی از موارد در مغایرت با صحنه کار می کرد. به قول آقای نوری «ما فقط ۲۵ روز از آغاز تا انجام برای این نمایش داشتیم، که شامل انتخاب لباس، مکیاژ، تمرین، نورپردازی و صحنه سازی بود.» ولی چنین زمینه ها برای دانشجویان کمتر اتفاق می افتد تا شغل آینده شان را مشق کنند و از کار با هنرمندان دیگر مستفید شوند و بیاموزند.

تئاتر در افغانستان بیشتر از ۷۰ سال سابقه دارد و در روند فراز و نشیب های سیاسی هم نقش داشته و هم متأثر شده است.

در سیزده سال اخیر با وصف تلاش های فرهنگیان غربی و داخلی، تئاتر افغانستان دستآورد های اندکی داشته از جمله شرکت در جشنواره های تئاتر در کشور های همسایه و منطقه که با کسب جوایز در بعضی عرصه ها همراه بود.

تئاتر ملی افغانستان که یک نهاد دولتی است هنوز هم نتوانسته تالار کابل ننداری/نمایشگاه کابل را که ملکیت این نهاد است دوباره اشغال کند و از چند سال به اینسو با کار اعمار دوباره آن دست و گریبان است.

عبدالغفور شریعتی که مسؤلیت این نهاد را به عهده دارد، میگوید «وزارت اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد های ریاست تئاتر ملی را به مشکل می پذیرد.»

آقای شریعتی با گروهی از زیر دستانش و هنر پروران افتخاری با حمایت وزارت اطلاعات و فرهنگ اخیرا هشتمین جشنواره تئاتر را روی دست گرفته است.

در این رقابت گروه های تئاتر از کابل و ۱۹ ولایت دیگر نمایش های خود را برای ارزیابی فرستانده اند که عدۀ از آنها نمایشات شانرا بروی ستیژ تئاتر در کابل به نمایش خواهند گذاشت. بهترین نمایش جشنواره با جوایز استقبال خواهد شد. (بی بی سی)