صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

پنجشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۸

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

«آلفرد هیچکاک»؛ فلم‌سازی که سینما مدیون اوست

«آلفرد هیچکاک»؛  فلم‌سازی که سینما مدیون اوست

آلفرد هیچکاک به زعم اکثر سینماگران و سینمادوستان جهان بزرگترین کارگردان تاریخ است و اگر چنین جایگاهی را برای او نپذیریم نیز نمیتوان تأثیرات بزرگی که او بر هنر سینما گذاشته را نادیده گرفت؛ بسیاری بر این باورند که هنر سینما به آلفرد هیچکاک مدیون است و نشریات معتبر بزرگی در دنیا هیچکاک را به عنوان بزرگترین فلمساز تاریخ معرفی کرده اند که از جمله آن ها میتوان به نشریه سایت اند ساوند اشاره کرد.
هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن متولد شد. وی کوچکترین فرزند خانواده بود و یک خواهر و برادر داشت. سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فلم» شروع کرد. او که در آلمان تحت تأثیر سبک اکسپرسیونیسم قرار گرفته بود، در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصر به فرد داشت اما از تأثیرپذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید، به ویژه مکتب مونتاژ شوروی و آثار سرگئی آیزنشتاین، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فلمساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در ۲ اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب؛ این تأثیرپذیری نه تنها در گفتههای خود هیچکاک، بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.
هیچکاک کار خود را در سینمای صامت آغاز کرد اما با ورود صدا به سینما خیلی سریع این قابلیت مهم را درک کرد و از آن در فلم هایش به بهترین شکل استفاده کرد که این مسأله میتواند یکی از اصلی ترین تأثیرهای مهم هیچکاک باشد.
او بر خلاف اکثر همکارانش در آن زمان خیلی زود از صدا در جایگاهی درست استفاده کرد و راهکار استفاده از این قابلیت را به دیگر همکارانش گوشزد کرد.
هیچکاک به خوبی فضاسازی و قصه گویی را میشناخت. او قدرت عجیبی در سرگرم کردن مخاطبان خود داشت و میتوان او را از پیشروترین فلمسازانی دانست که در کنار حفظ ارزشهای هنری به سرگرم کردن مخاطبان خود بیش از هر چیز اهمیت میدهد و در راستای این هدف با خلاقیت بالایی که دارد میتواند تعلیق و بسیاری از تکنیکهای دیگر را به خوبی وارد سینما کند.
هیچکاک در تقطیع پلان ها، دکوپاژ، میزانسن، موسیقی و... به فضا و مضمونی که قصد دارد میرسد و از این رو او را میتوان فلمسازی واقعی دانست که ارزش سینما را بیش از هر چیز در سرگرم کننده بودن میبیند.
از مهمترین آثار سینمایی این کارگردان میتوان به فلمهای «مردی که زیاد میدانست»، «ربه کا»، «طناب»، «ام را به نشانه مرگ بگیر»، «پنجره پشتی»، «مرد عوضی»، «سرگیجه»، «شمال از شمال غربی»، «روانی» و «پرندگان» اشاره کرد.